Search

להשתחרר מפחד קהל

אחד החסמים היותר משפיעים על יכולת ההופעה שלנו הוא פחד קהל. זוהי תופעה שכיחה המאפיינת ב-15% מהאוכלוסייה. פחד זה אינו רציונאלי ולכן לעיתים קשה למגר אותו. מי שיש לו פחד קהל ברמה כזו או אחרת משלם מחירים אדירים בתחום המקצועי והאישי, לעיתים עד רמה של "נכות". יש דרך בדוקה ומוכחת לפתור את הבעיה ולמגר את הפחד הזה, להסב את האנרגיה של הפחד לעוצמה על הבמה.

הטקסט הוא רק חלק קטן מהמסר

הופעה טובה היא רצף של פעולות, שבכל פעולה ברור לנו מה מניע אותנו, מה אנו רוצים להשיג, מה הכוונה שלנו, מה המכשולים שלנו, מה המעצורים שלנו, ומה אנחנו עומדים לעשות. ברור שכול הפעולות הללו הן פועל יוצא של עולם הרגשות שלנו. כך נוכל להגדיר מה אנחנו מרגישים בכל רגע נתון, וכיצד כל זה יכול לבוא לידי ביטוי על הבמה.

בנוסף, נגדיר עם איזו אנרגיה אנחנו פועלים, ומה רמת המתח הרצויה לנו בגוף, כדי שתתאים לדמות ולמטרה. הרגשות שלנו באים לידי ביטוי בתדר הקול שלנו, באנרגיה שאנחנו מקרינים ובשפת הגוף. די כי נרגיש את כל אלה, כדי שהגוף שלנו ישדר את זה.

בשלב הזה מגיעים לטקסט. אנחנו יודעים שמרבית המסר עובר בשדר הלא מילולי שלנו, כשהטקסט מהווה אולי 25% מהמסר. כאשר שפת הגוף (או התת-טקסט) שלנו מגובשת בעוצמה פנימית חזקה, והשדר שלנו מגובש, כל שנותר הוא "להלביש" על כל אלה את הטקסט, ואז אנחנו מבטיחים כי ייצא מאתנו מסר אחיד, ברור, עם עוצמה וכריזמה.

 דיאלוג אנרגטי עם הקהל

הדבר המקסים בהופעה מול קהל, הוא הדיאלוג איתו. אמנם הבמה שלי והקהל הוא השומע, הצופה, אבל כל מה שמתרחש על הבמה קורה למען הקהל, ונועד להשפיע עליו ולחולל אצלו שינוי.  הדיאלוג מתחיל אצל השחקן שעל הבמה. המשימה המוטלת עליו היא לסקרן את הקהל, לגרום לו להיות מרותק ולהחזיקו במתח לקראת ההופעה. כמו כן על הפרפורמר לחבר אליו את כל היושבים בקהל, ולתת לכל אחד ואחד מהם את ההרגשה שהוא פונה אליו באופן אישי. דבר חשוב נוסף: על הפרפורמר לפנות אל עולם הרגש והדמיון של הקהל, כי שם תתרחש הדרמה האמיתית…

כדי לעשות את כל אלה, הפרפורמר חייב לבנות עולם דמיוני על הבמה, לעבור חוויות על הבמה, להתרגש, להקרין את האנרגיה אל הקהל, להיות קשוב ופתוח, ולקלוט את האנרגיה המוחזרת אליו מהקהל כדי לגייס אותה להמשך הפעילות. וכך, בגלים מעגליים, לנהל דיאלוג סמוי עם הקהל, במקביל להופעה שלו.

 מכת מוות למפלצת פחד הבמה

הפחדים והחששות שלנו הם החסמים והבלמים העיקריים בחיינו, בכל תחום. פחד נובע מתוך חוסר ביטחון, חוסר ודאות, וחשש מהבלתי ידוע, וגם מהחשש פן לא נדע להגיב נכון ותתרחש קטסטרופה. לכן, כשאנחנו רוצים לטפל בפחד, עדיף להתמקד בחיזוק אותם יכולות וכישורים שבהם ניחנו, ולהאמין בעצמנו וביכולות שלנו להתמודד ולהצליח. אלה ימנעו את הפחד.

פחד במה נובע על פי רוב מהחשש פן ניקלע ל'בלק אאוט', למצב שבו נשכחת את הטקסט, לא נדע מה לעשות ומה לומר, ונעמוד נבוכים ומבוישים מול הקהל שלנו, עירומים, מבלי יכולת לברוח או להסתתר.

פחד במה יכול להתבטא בתופעות פיזיות – תחושות שונות בגוף כמו חולשה ברגליים, רעד בגוף, נשימות לא סדירות, אי שקט ותנועתיות יתר, הזעה, אדמומיות בפנים, 'פרפרים בבטן', תחושה של  מחנק, שיתוק. אלו הן תופעות טבעיות, שניתן  לטפל בהן בכמה מישורים:

במישור הגופני – במקרים שבהם אצורה בגוף אנרגיה עודפת, ניתן לערוך תרגילים של קפיצות וריצות, לשחרר את האנרגיה בצורה של צעקות, או לעשות תרגילי נשימות לריכוז והתרגעות.

גם במצב שבו אנחנו משותקים וחסרי אנרגיה, נעשה פעילות גופנית כמו קפיצות, כדי למלא את המצברים באנרגיה.

 ההתרגשות חיונית

שחקנים מנוסים וותיקים מספרים על פחד במה שלא השתחררו ממנו גם אחרי 30 שנה של הופעה מוצלחת, הם מתמודדים איתו בכל פעם לפני הופעה. אך הם יודעים כיצד להתמודד איתו בכל פעם לפני שהם עולים על הבמה. למדו כיצד לקחת את האנרגיה של הפחד ולעשות לה הסבה לעוצמה על הבמה. לעומת זאת שחקן / פרפורמר שלא יתרגש לפני הופעה, לא יצליח לרגש את הקהל שלו, לא תהייה לו האנרגיה הנדרשת להופעה טובה, הוא יהיה שחקן טכני, יבש, המדקלם טקסט…ומשעמם. אנחנו מאמצים את הכלי הזה של הסבת האנרגיה ולומדים להשתמש בו כשיש לנו הופעה על במה. עלינו לרכוש את היכולת להופיע על הבמה, ליהנות מעצם ההופעה ומהדיאלוג עם הקהל, ולאהוב את הבמה, את זרימת האדרנלין בגוף, ואת מחיאות הכפיים שהן מחוות התודה של הקהל.

לצמוח מתוך הכישלון

אחת הדרכים להתמודדות ושיפור כלים וכישורים , הוא התנסות ב'פאשלות'. מתרגלים עלייה על במה, ביצוע פאשלה, תגובה יצירתית, מאולתרת,  וכיצד ניתן להפוך את הכישלון שגרם לנו לביזיון, לסיטואציה הומוריסטית, ובזכותה לצאת עוד יותר 'גדולים' על הבמה. לצמוח מהפאשלה. הצלחה בתרגול כזה נותנת מכת מוות למפלצת הפחד.

אם נאמין, ויהיו בידנו הכלים, כדי שנצא מנצחים מכל סיטואציה, בזכות יכולת האלתור, מהירות התגובה, האותנטיות, המקוריות וההפתעה – .נהייה חסינים מפחד במה



בתיה בנדל היא אחת מחלוצות פיתוח המנהיגות בישראל. כיום היא היזמית שמאחורי Stage - הבמה להצלחה, בית הספר לפיתוח כישורי מנהיגות והשפעה דרך משחק ואמנויות הבמה.


תגובות