Search

האם ידעתם שמנכ”ל אמזון אסר על שימוש במצגות פאוור פוינט?

מסתבר שאמזון, החברה שכתבה את ספר המסחר, מנסה לעשות עכשיו את אותו התהליך עבור זירת הניהול, כשמנכ”ל החברה, ג’ף באזוס, פקד על עובדיו להפסיק להציג עוד ועוד שקפים מעוטרי ערימות של בולטים. הוא קבע שמעתה, עליהם להכין לכל ישיבה תקציר שעל העובדים לקרוא בטרם החלה. נשמע משונה?

רוברט גלזר, המייסד והבעלים של Quora (האתר לשיתוף מידע ברשת), החליט לנסות את הפטנט של באזוס.
השערתו הייתה שיהיה משעמם לעובדיו לעבור על עדכונים יבשים, נטולי דיאלוג, ובכל זאת, למען הניסוי, הוא חילק מזכרים לעובדיו בכמה ישיבות גדולות.

להפתעתו הרבה, לאחר מספר חודשים, מצא שטכניקת עדכון זו אומצה בחום ע”י כל עובדי הארגון, גם ע”י מי שכתב תקצירים אלה, ויותר מכך, גם אלה שקראו אותם היו מבסוטים. לאחר שחווה את ההצלחה הוא ישב וסיכם את
5 היתרונות הברורים של טכניקת הצגת המסר הזו:

  1. יעילות – למרות שלא בהכרח כולם קוראים את כל המסמך לפני הפגישה (כמו שבזוס חשב שיקרה), עדיין הם מאפשרים לאנשים לעבור על ראשי הפרקים מראש, והדבר חוסך זמן משמעותי של הסברים.
  2. שאלות ענייניות ודיון מפרה – מאחר שכולם מתחילים עם אותו בסיס ידע ופנויים להמשיך להעמיק ולהתקדם הלאה, השאלות שעולות בהמשך הן מעמיקות יותר ומעוררות מחשבה, מה שהופך את הדיון כולו להרבה יותר אפקטיבי.
  3. מגרש משחקים הוגן – אם לרוב אלה שמקבלים את מלוא תשומת הלב הם האנשים שמדברים הכי חזק, או מכינים את השקפים הכי יפים, הרי ששימוש בתקציר נותן לכולם את אותה הזדמנות להישמע ולשתף רעיונות בצורה ברורה, וכך הרעיון הטוב ביותר מתקבל, ולא בהכרח השקף היפה ביותר.
  4. חשיבה אסטרטגית – כתיבת תקציר דורשת חשיבה עמוקה ונרטיב טוב להצגת המקרה. זהו תרגול נהדר של אמנות הכתיבה שקצת אבדה בעולם הדיגיטלי המהיר של ימינו.
  5. תיעוד היסטורי של רעיונות והחלטות – אם מישהו מפספס ישיבה, התקציר זמין לספק את הרקע וההקשר. התקצירים הללו משמשים גם תיעוד לסיבה שמאחורי ההחלטות לאורך זמן. קל לשמור אותם, לעשות עליהם חיפוש, להוסיפם למערכת ניהול למידה, להשתמש בהם לאימונים, ועוד.

בתור מי שכותבת מצגות על בסיס יום יומי, אני מסכימה לגמרי עם בזוס שהצגת נתונים יבשים, בצורת בולטים וגרפים משמימים על גבי פלטפורמת שקפים בפאוור פוינט (או כל פלטפורמה אחרת), אינה הפתרון להעברת מסרים ולקבלת הקשבה מצד הנוכחים, ובטח שלא מגייסת אותם לפעולה מחשבתית. אבל אני ממש לא חושבת שזמנן של המצגות פג מהעולם, אלא להיפך. מניסיוני שקף טוב, הוא הרבה יותר מהצגת נתונים בבולטים. שקף טוב אמור להניע את המחשבה קדימה אל עבר הדבר שלשמו התכנסנו. זה מצריך חשיבה עמוקה והצגת הנרטיב באופן אסטרטגי וחכם. כמובן, שאם השקף גם יפה, אסתטי ומשדר מודרניות זה רק מוסיף לפרזנטציה כולה. אבל אין ספק שחשוב מאוד לתת מחשבה ובמה לרעיון המרכזי של התימה שרוצים להעביר.

כמובן שזה לא מזיק שארגונים שרוצים לחסוך זמן על עדכונים שוטפים יעבירו לכולם ביד איזה מזכר לפני הישיבה.. אבל כשרוצים להעביר מסר כמו שצריך, במיוחד עבור קהל חדש שלא מכיר אותך, חייבים ליצור מסר שהוא וואו!
ולשם כך, הפאוור פוינט נותן כלים פשוטים ונגישים, שבאמצעותם כל אחד יכול, רק צריך לדעת איך.

 

 



מרצה ומעבירה סדנאות בנושא פרזנטציות. אני עובדת עם חברות, ארגונים ויזמים שמבינים את החשיבות של פרזנטציה טובה באימוץ הרעיון/המוצר שלהם.


תגובות

השאירו תגובה

כתובת הדואר האלקטרוני שלך לא יפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *